Het was woensdag 8 maart 1944. Het was biddag. Aan de Harderwijkerweg 85 te Nunspeet kwam een vliegtuig brandend naar beneden.
De piloot die nog uit het brandende vliegtuig probeerde te springen viel te pletter op het pad naar de boerderij. Aan de Harderwijkerweg 85 was een winkeltje waar garen, band, bier, limonade, chocolade, veters en nog veel meer werd verkocht. Het vliegtuig stortte vlak achter het huis neer. Door de vuurzee vatte het rieten dak van de winkel vlam. Het huis brandde tot de grond toe af.
Clyde Lee ColdrenEr stonden veel mensen te kijken naar de brandende winkel en het neergestorte vliegtuig. Het was een Amerikaanse jager van het type Thunderbolt.
Zo'n vliegtuig had maar één inzittende. De politie zette de omgeving af. Een groep Duitse soldaten kwam en joeg de mensen van de weg. Twee van die Duitse soldaten plunderden de vlieger.Josef Frontzek nam een portefeuille met Nederlands, Frans en Belgisch geld, een polshorloge, een zakhorloge, een bundeltje kaarten en een doos met verbandgaas, kompas, chocolade en ongeveer twintig foto's mee. Toen Oberfeldwebel Gerhard kwam, moest Frontzek een deel van zijn buit afstaan. Zeker is dat Frontzek het polshorloge hield. De foto's werden verscheurd. Vrachtrijder Anthonie Ton vond één van de verscheurde foto's.
Hij plakte de stukjes weer aan elkaar en liet de foto opnieuw afdrukken. Uiteindelijk kwam de foto van tweede luitenant Clyde Lee Coldren bij de burgemeester terecht.
Clyde Lee Coldren met vrouwPiloot Coldren was 24 jaar en had een dochterje van anderhalve maand oud. Het squadron waartoe hij behoorde had die dag bommenwerpers begeleid naar Berlijn. Tweede luitenant Harold L. McClellan deed in een rapport over het neergestorte vliegtuig verslag van wat er gebeurd was. Coldren had problemen met zijn propeller. McClellan ging naast hem vliegen om contact te krijgen. Via de radio reageerde Coldren niet. Het vliegtuig verloor hoogte. McClellan vertelde:
"Op een hoogte van 10.000 voet stopte de propeller met draaien. Toen riep ik mijn commandant op en vertelde hem dat wij ons op 10.000 voet ten oosten van de Zuiderzee bevonden en lichtte de situatie toe. Coldren zei niets over de radio. We bleven hoogte verliezen, maar luitenant Coldren sprong niet. Ik bleef op 4000 voet cirkelen en zag dat de glijvlucht van luitenant Coldren op 3000 voet abrupt stopte. Het vliegtuig begon te tollenen raakte even ten westen van Zwolle de grond. Er was een grote explosie. Op dat moment werd de luchtafweer actief. Ik nam de veilige route terug".
Na de oorlog werd het winkeltje herbouwd.
Clyde Lee Coldren was op 2 oktober 1919 in Granberry (Pennsylvania) geboren, studeerde aan de High School in Brandford. Hij kwam op 19 maart 1941 bij de luchtmacht, "aviation cadet" op 24 februari 1942 en op 16 augustus 1943 werd hij tweede luitenant. Coldren trouwde op 6 februari 1943 met Joan Bessie Price. Dochter Candace Lee Coldren werd op 22 januari 1944 geboren. Coldren werd op 11 maart 1944 begraven op de algemene begraafplaats in Harderwijk en na de oorlog overgebracht naar het U.S. Military Cemetry Ardennes in Neuville-en-Condroz in België.
Op 29 mei 1949 volgde herbegrafenis in Venus (Pennsylvania). De familie was daarbij aanwezig.
Coldren vloog met de P-47D 42-75084, rompcode IA-. Hij behoorde tot de 358th Figther group, 366 squadron. De basis was Raydon in Suffolk (Engeland). De Republic P-47 Thunderbolt was een eenmotorig jachtvliegtuig, dat door de USAAF in de Tweede Wereldoorlog intensief werd ingezet. Van het type P-47D, waar Coldren mee vloog, zijn 12.602 toestellen gebouwd.